Da er det på tide med en oppfølging av denne saken. Forhåpentligvis blir det siste post i føljetongen, for nå går ting mot en løsning.
For å ta ting kjapt: NAF er på banen og tilbyr leiebil i en periode som kompensasjon for sendrektighet. De har bekreftet ovenfor meg i brevs form at de er å regne som underleverandør til Gjensidige når det gjelder forsikringsoppgjøret, så dermed fikk jeg et kort å spille ut mot Gjensidige som sitter over NAF i ansvarskjeden. Gjensidige har hatt ansvar for saken og burde fulgt opp NAF bedre. Dermed sendte jeg et brev i PDF-format til Gjensidige i går med svar på deres tilbud.
Takstmannen har forøvrig blitt min nye telefonbuddy. Etter innledende samtale i går/forigårs (my memory escapes me) så er nå situasjonen blitt betraktelig bedre for min del. Fra reparasjon av skade på 182.000,- har vi i dag blitt enige om at bilen kondemneres og jeg får utbeltat 285.000,- (opp fra ca. 250.000,- og via 280.000,- i går). Vi endte samtalen som gode venner, og jeg vil få presisere at selv om det tok seks dager fra takst ble utført til den ble overbragt meg så har takstmannen opptrådd veldig høflig og korrekt hele veien. Jeg har ikke noe inntrykk av at han har vært vrien og vanskelig, og jeg forstår jobben hans: Å få meg til å akseptere så lite som mulig uten å bli så misfornøyd at jeg rømmer Gjensidige og tar med alle mine forsikringer.
Takstmannen har garantert fått det (PDF-)brevet jeg sendte til Gjensidige i går hvor jeg presenterte mitt mottilbud til de to opprinnelige alternativene jeg fikk (nevnt her). Mitt forslag var at Gjensidige tar inn over seg at saksgangen har vært elendig, kondemnerer bilen og gir meg et fornuftig oppgjør som plaster på såret for alle ubeleiligheter så langt. Jeg antydet at det ville koste meg mellom 280.000,- og 290.000,- å kjøpe meg en tilsvarende bil som den som er skadet, og som nevnt så foreslo takstmannen 285.000,- nå for 1 time siden. For å få en rask avklaring (orker ikke dra ut dette for å spikke fliser i det totale oppgjøret) så har jeg akseptert det tilbudet, sog saken er sendt til saksbehandler hos Gjensidige for utbetaling.
Når det gjelder NAF og deres kompensasjon har jeg blitt oppringt igjen derfra for å avtale nærmere om leiebil og overlevering av denne, men jeg har vært litt avventende til jeg fikk se hva takstmann og Gjensidige kom opp med. Nå som jeg vet mer om hva ståa er og blir skal jeg ta kontakt med NAF i morgen og bli enige også der. Ut fra hva jeg har fått beskrevet i brevs form så kan jeg se fram til leiebil en periode på 24 dager (den perioden NAF har håndtert bilen her i Norge). Ettersom det ikke blir noen reparasjon så kan jeg ihvertall kjøre relativt standsmessig mens jeg leter etter ny bil.
Konklusjon: Det hjelper å klage, og det hjelper å klage til personer oppover i systemet. Etter at klagen min fant sine rette(?) mottakere har hjulene virkelig begynt å spinne. Nå blir det endelig en relativt rask løsning på saken, og det kommer alle tilgode.