Daglige arkiver: 4. mai, 2008

Sommer, sol og søndag!

Ettersom det på forhånd var meldt pent vær i dag hadde vi bestemt oss for å ta årets første båttur, i dag sammen med søster/svoger/nevø. Jo flere vi er sammen, osv… Det er jo også koselig å bruke båten til annet enn regatta når anledningen byr seg. I tillegg har vi et alternativt motiv – vi må gjøre Alma båtvant så vi kan ta en litt lenger båttur til sommeren.

Vi hadde tatt på oss relativt godt med klær for å være sikker, det var jo 4. mai tross alt. Har man for mye på seg kan man jo alltids kle av seg var tankegangen. Og det viste seg at vi hadde vært unødvendig pessimistiske på temperaturens vegne. Selv om det blåste litt og var bittelitt surt i motvind så var det deilig både å være på sjøen og kjenne vinden i håret og bølgenes vugging på kroppen.

Ruta vi fulgte var den tradisjonelle for oss med båt på Sætre, Hurum: Håøya rundt. Alternativene er med eller mot klokka. Vi valgte å gå med klokka i dag, og fikk dermed medvind på vestsiden av Håøya og motvind på vår vei sørover på østsiden av Håøya.

Alma storkoste seg stort sett hele tiden. Hun var høyt og lavt ombord, og kommenterte måker ("se, pipp-pipp"), seilbåter ("mast er fint, seilbåt er best"), vannet ("masse vann, bade!") og stort sett alt annet. Ett og annet surt tryne dukket opp underveis, men stort sett bare hvis ikke kjeksene kom raskt nok. Men stort sett var hun en engel:

Alma koser seg

Mot slutten av runden stoppet vi i Sandspollen for å spise niste og slappe av (som om turen i seg selv ikke var avslapning nok). Etter spisingen ble det tid til litt lek og moro. Alma viste hvor flink hun er til å synge:

I Love Rock'n'Roll!

Ta det helt med ro – Alma hadde på seg redningsvest hele tiden, med unntak av akkurat under maten og når dette bildet ble tatt.

Vi fullførte deretter båtturen vår, og etter å ha kommet til land begynte sulten å melde seg på nytt. Matpakken jeg hadde smurt var visst ikke stor nok. En rask brainstorming endte med at vi dro til Villa Malla på Filtvet for å spise der. På Villa Malla vet vi at vi får god mat, god service og miljø og utsikt er helt topp! Lokalisert helt nede ved vannet og med Filtvet Fyr som nærmeste nabo har de nesten Hurums beste beliggenhet. Bare synd bilveien ut dit er svingete og med relativt dårlig standard. Heldigvis skal de få lagt ut brygger før 2008-sesongen starter for fullt, så nå kan man snart legge til med båt og ta en matbit på vei inn eller ut fjorden.

Overraskende nok var det nesten ingen gjester der når vi kom, så det var god plass på uteserveringen. Vi fikk bord ytterst, med god utsikt:

Middag på Villa Malla

Hvorfor ikke flere legger turen innom Villa Malla på en deilig søndag skjønner ikke jeg. At Mari og Alma ser litt betenkte ut skyldes kun mat i munnen (Mari) og relativt kort "attention span" (Alma).

Hele tiden mens vi spiste snakket Alma om at hun ville ned til sjøen, så etter fullført middag ruslet vi de få meterne ned til vannkanten. Først en tur på stranden for å se på bølger og plukke litt småstein, og deretter ut på moloen for å se på denne. Her ser dere Villa Malla fra moloen deres:

Villa Malla sett fra moloen

Igjen – hvorfor ikke flere legger turen innom Villa Malla på en deilig søndag skjønner ikke jeg.

Og så dro vi hjem. Alma sovnet sliten og lykkelig i baksetet, og Mari sovnet sliten og lykkelig i passasjersetet foran. Selv holdt jeg meg våken, heldigvis.

…Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur!