Årets aprilspøk på jobb hos oss

Distre ansatte tvinger frem nye teknologiske løsninger

CoffeeCall Exclusive 1500X

(01.04.08) Problemer med distré ansatte som glemmer eller mister sine mobiltelefoner har fått IT-avdelingen til å se etter løsninger som sikrer ansatte tilgang til telefon selv om mobilen er glemt igjen hjemme. Etter et halvt års leting har IT-Avdelingen endelig funnet et produkt som vil gjøre alle fornøyde!

Etter at Handelshøyskolen BI for snart tre år siden valgte å gå bort fra fasttelefoner og gikk over til mobiltelefoner og NetCom Trådløs Bedrift har vi hatt et stadig gjentagende problem med ansatte som enten glemmer igjen mobiltelefoner hjemme eller mister telefonen. Dette fører til problemer for den ansatte, som er helt utilgjengelig når telefonen ikke er med. Ikke får man ringt andre, og andre får heller ikke ringt den ansatte. Uten telefon er man kort og godt avskåret fra en viktig kommunikasjonskanal.

For å bøte på dette har Handelshøyskolen BI nå inngått en forpliktende avtale med en ny mobiloperatør, Jönson Mobil Och Bredband AB (JMOB AB). Disse har spesialisert seg på tjenesten Rådløs Bedrift, et produkt for bedrifter med distre ansatte som glemmer/mister mobilene sine. JMOB AB samarbeider med Selecta, Nordens største leverandør av kaffemaskiner til bedriftsmarkedet. Sammen har de utviklet en kombinert kaffemaskin og telefon, kalt CoffeeCall. Her kan ansatte som av en eller annen grunn ikke har mobiltelefonen sin tilgjengelig ringe ved hjelp av kaffemaskinen.

Den valgte modellen, CoffeeCall Executive 1500X, er JMOB AB sin toppmodell og tilbyr fullt utvalg av varm drikke samt en høykvalitets telefonmodul. Executive 1500X er en full-duplex enhet, så man kan operere kaffemaskinen og telefonen uavhengig av hverandre. Spesielle kaffefiltre sørger for at telefonsamtalen ikke påvirkes av støy fra drivverket i kaffemaskinen. Dermed kan ansatte hente seg kaffe/tevann/kakao mens en samtale føres. Tilsvarende vil ikke kaffen utsettes for elektromagnetisk forurensing, så Selecta og JMOB AB garanterer høy kvalitet på kaffen!

Ettersom hver avdeling på BI har minst en kaffemaskin fra Selecta så sørger denne avtalen for at alle ansatte har tilgang på en fellestelefon i sin nærhet hvis egen mobil er utilgjengelig. For å unngå at ansatte blir stående ved maskinen og holde denne opptatt vil samtaletiden bli begrenset til maksimalt 5 minutter (15 minutter i ledelsesfløyen i C6).

Maskinene vil bli utplassert med start denne uken. De vil fortløpende erstatte de nåværende kaffemaskinene, og alle maskiner skal være byttet ut innen utgangen av april. IT-avdelingen har hatt en maskin på test i en uke, og Thomas Bjørseth fra IT-avdelingen oppsummerer erfaringene så langt slik:

– Vi er veldig godt fornøyd med de nye CoffeeCall-maskinene. Skjebnen ville ha det slik at jeg hadde glemt mobilen den dagen maskinen ble installert, men nå var det ikke noe problem å ringe IT Support for å si ifra at jeg hadde glemt telefonen min. Tidligere ville jeg vært nødt til å finne en kollega og be om å få låne vedkommende sin telefon, men nå var det bare å gå til kaffemaskinen og ringe. Det gikk helt problemfritt, men ettersom maskinen står midt i den sosiale sonen tror jeg at jeg vil være litt forsiktig med å ringe legen min fra denne telefonen for å si det sånn, avslutter Bjørseth.

Administrerende direktør i Jönson Mobil Och Bredband AB (JMOB AB), Roger R. Amjet, sier i en kommentar at han er veldig godt fornøyd med Rådløs Bedrift og den responsen som produktet har fått i markedet. Så langt har de signert avtaler med over 50 bedrifter i Norden, og de vurderer lansering over hele Europa.

# # # # #

La meg bare få presisere at denne saken ble laget så åpenbart tåpelig så en annen spøk skulle tas for god fisk. Vi gikk for en aldri så liten kombivariant i år… 🙂

Var det noen aprilspøk på din jobb/skole?

Én kommentar til “Årets aprilspøk på jobb hos oss

  1. STFK dro en ganske fin en på intranettet (har sikkert vært brukt før). I en nyhetssak får man beskjed om at STFK nå skal innføre digital signatur rundt om, og ber folk om å legge igjen et fingeravtrykk i «den lille rammen til høyre». Vi som er litt oppegående er selvfølgelig klar over at man ikke kan lese informasjon av en vanlig skjerm, men utrolig nok hadde STFK faktisk en del telefoner fra folk som hadde «problemer med den nye signaturen»… morro!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.