Hjulegaven 2007

Foto: VolkswagenNeida, det er ikke en feilstaving. Ikke en tilfeldig en, ihvertfall.

20. desember 2007 sto jeg og trippet hos Møller i Larvik og fikk det første synet av den nye bilen min, en 2008-modell VW Touran Exclusive (farge som på bildet). Herligheten ble bestilt i månedsskiftet sept/okt, så leveringstiden var under 3 mnd. Slett ikke verst etter VW-standarden det siste året. Det var litt vemodig å kjøre gamlebilen ned og etterlate den hos forhandleren etter 5 gode år sammen, men jeg gledet meg til hjemturen i ny bil og den skuffet ikke

Og hva er inntrykket etter 10 dager med ny bil? Joda, bilen er fin den! Det er litt uvant med med automatgir og slappere motor, men det har allerede blitt en vane. Jeg har merket meg at holdning og kjøremønster har endret seg fra min gamle Audi A4 1,8TQ til den nye VW Touran 1,9TDI. Ikke bare kjører jeg mer defensivt, men jeg har også merket meg at jeg er blidere når jeg kjører.

Så hva er det positive med den nye bilen?

  • Høyere, rankere sittestilling gir bedre oversikt når jeg kjører, og sportssetene gir bedre støtte enn setene i den gamle bilen.
  • Det er bedre plass både i kupeen og i bagasjerommet.
  • Dieselmotor gir billigere drivstofføkonomi, og med kjørecomputer som viser løpende forbruk oppfordres man til å kjøre mykt og økonomisk.
  • Alle tre seter på rad to kan skyves fram/tilbake uavhengig av hverandre, og de kan vippes vekk enkeltvis hvis man trenger mer plass. En pulk gikk rett inn, det hadde ikke gått i den gamle bilen.
  • Xenonlyset er bedre enn de gamle H7-lampene, og adaptive lys er kjekt på smale veier og i kryss.
  • Fjernstyrt dieselvarmer er deilig om morgenen de dagene det er kaldt ute.

Det jeg har merket meg av negative endringer er dette:

  • Interiøret virker mer plastikkaktig enn i Audien, og gir en litt «billigere feeling».
  • Når man låser/låser opp dørene kommer det et markant og høyt klikk, mens det på Audien kun var en lav «bzzz». Tilsvarende så høres det «billigere ut» når man åpner/lukker dørene.
  • Jeg har ikke klart å venne meg til blått lys i instrumenter og stereo. Hvorfor har de valgt denne fargen når rødt er bedre for nattsynet, mon tro?
  • Forbikjøringer kan bli en utfordring, men med min nye, avslappede kjørestil skal jeg jo ikke kjøre forbi til stadighet. 🙂

Så har jeg en konklusjon? Tja… Den nye bilen er veldig fin og passer behovet mitt greit, men jeg har litt problemer med prisen. Det ble en ganske dyr bil til slutt, når alt utstyret jeg ville ha var på plass.

Det er for ille at det skal koste skjorta og mer til for en (relativt liten) familiebil. Avgiftsnivået er latterlig høyt på en gjenstand som ikke lenger er en luksusgjenstand, men en nødvendighet for en småbarnsfamilie. Hører du, Halvorsen?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.